Apparat hekelt borrelpubliek
Renier op 10 november 2009
Tags:apparat, borrelpubliek, respect, Tivoli, twitter
Sascha Ring (=Apparat) post een blog op zijn Myspace waarin hij zich afvraagt waarom mensen naar een concert gaan en de hele tijd staan te praten. Dan heeft hij het niet over bezoekers die aan de bar staan, maar gewoon midden op de dansvloer en in Tivoli zelfs vlak voor z’n neus.
“Het is niet respectvol” zegt Sascha “op zo’n moment zou ik wel willen stoppen met spelen. Misschien dat ik dat de volgende keer wel doe als het gepraat boven de muziek uitkomt.”
Wat vind jij? Moet er meer respect komen naar optredende artiesten toe of is een concert ook een sociale aangelegenheid waar je even lekker bij kunt praten (of twitteren)?

Voeg Eclectro toe aan Symbaloo
10 november 2009 om 14:57
Wat een flapdrol. Sorry hoor, ik waardeer z’n muziek, maar als je als artiest je publiek niet genoeg weet te vangen of aan het bewegen krijgt, moet je ‘t toch echt bij jezelf zoeken.
Ik zag Moderat, waarbij Modeselektor het publiek meekreeg, maar Apparat te weinig gevoel had met het publiek en z’n eigen ding bleef doen. Gewoon niet goed.
10 november 2009 om 15:04
Dit is pure disrespect voor de artiest.
Het valt mij op dat dit eigenlijk voorkomt bij dance-acts want bij het gemiddelde metal of rock concert is men drukker bezig met bier drinken en moshen dan socializen.
Wat ik zelf meegemaakt heb is dat ik tijdens een live-optreden (dus geen dj gig) een mobiele telefoon onder mijn snufferd kreeg geschoven met een getiept verzoeknummer.
Iets wat helemaal bont is, en dit heb ik meerdere malen gezien, is dat er gewoon het podium opgeklommen werd en gepoogd werd om een gesprek aan te knopen met de optredende artiest.
Sommige mensen hebben écht een plaat voor hun kop of hebben *totaal* geen benul waar ze eigenlijk voor betaald hebben.
10 november 2009 om 15:42
Apparat heeft er zin in bij de reacties op myspace: “i mean there really was this one fucking idiot right in front of me talking all the time but i experience this especially beeing at concerts as a guest. it can totally turn a nice concert into an annoying one. we should start punching people like this in the face.”
En, om mezelf te citeren: “Tim Exile is het type muzikant waardoor je jezelf weer realiseert dat het echt van de gekken is dat het gros van de producers tijdens een liveset zichzelf beperkt tot het achter een laptop samples verslepen in Ableton.” Ik kan me niet herinneren wat Apparat precies live doet, maar écht veel recht van spreken hebben semi-autistische macbookklikkers niet.
10 november 2009 om 15:44
helemaal mee eens, ik vind het ook bloedirritant, dat bla bla gelul de hele tijd. iemand staat zijn ding te doen op het podium en geeft zich (als het goed is) bloot door zich creatief te uiten, dan ga je daar niet door heen staan te blaten, het gaat vaak ook nog om ego bullshit dus… STFU!
10 november 2009 om 15:51
Meneer Apparaat weet zich niet in te houden, jammer, maar heeft gedeeltelijk een punt. Een goed feest wordt niet alleen door de muziek en het optreden gemaakt maar ook door het publiek.
Ik kom ook wel eens op een feest waar de sfeer en de extase waar ik naar verlang in moet leveren, omdat er toevallig vanavond een hoop mensen gewoon een kaartje voor een willekeurig feest heeft gekocht en niet per se voor de artiest of type muziek kwam. En dat waren niet de eerste de besten die achter de knoppen stonden.
Dan staat er zo’n verzameling pretzels te klessebessen op volume 10, middenin de zaal…in plaats het dak eraf te spasten!
10 november 2009 om 15:53
@ Jan en Inge: het heeft misschien deels met de uitstraling of het kunnen overtuigen van je publiek te maken. Maar ik denk dat er meer aan de hand is tegenwoordig.
Bands kunnen er ook last van hebben. Ik las gisteren een stuk op Pitchfork waar Erlend Oye vertelde dat hij bij een concert van The XX ook al zo’n last had van het pratende publiek. Hij dacht dat het te maken had met de hype rondom deze band. Veel mensen gaan er naar toe vanwege de hype en niet om de muziek.
10 november 2009 om 15:59
@ Renier en Fred3mmer: helemaal mee eens, laat zoveel duidelijk zijn. Ik ging er vanuit dat het publiek stond te praten omdat er op het podium weinig van belang gebeurde. Praten bij muzikaal interessante optredens die ook nog eens met verve gebracht worden is echt te erg voor woorden.
Maar goed, misschien is het inderdaad de tand des tijds, en is muziek meer verworden tot een sociaal bindmiddel (vergelijkbaar met een verjaardag; je gaat bij elkaar zitten omdat iemand jarig is, maar de verjaardag draait niet om de jarige), en minder tot een object van aanbidding en stille devotie.
10 november 2009 om 16:15
De Kings Of Convenience hebben helemaal een strikt ‘beleid’ als het gaat om rust en orde in de zaal: http://blogs.myspace.com/index.....=512089146
Dat wordt op sokken naar binnen vanavond.
10 november 2009 om 16:20
Sasha moet niet lullen, zijn aanwezigheid is slaapverwekkend en zijn muziek is nou niet bepaald dansmuziek. SOrry, ben bij een Tivoli “concertje” geweest en t is poep. Helemaal geen concert maar een ableton live sessie met wat gekir en gedraai aan de Korg chaos mixer. Ik voelde me bekocht!! Net Britney Spears. Boven alles is zijn muziek vaak geen dansmuziek.
10 november 2009 om 16:20
If you are professional photographer here is my message to you:
“We don’t NEED you. Your work is not so important that you can behave like an elephant in a china-shop just to get your picture. Our fans have paid money to see us and waited for a long time. Be HUMBLE.”
Word. Niets erger dan fotografen die optredens lang opzichtig over het podium blijven lopen, voor het publiek staan, en pas na 1000 foto’s tevreden zijn.
10 november 2009 om 16:27
Echt hoor, dansvloerpraters zijn haters, maar dat komt alleen omdat ze kostbare ruimte in beslag nemen die ik nodig heb om te dansen. Als artiest moet je gewoon niet zo bitchen. Of je zet een betere show neer, of je leert te accepteren dat als je priegelmuziek maakt de kans groot is dat mensen er doorheen ouwehoeren. Ik zou het zelf niet snel doen, maar ik vind het niet bepaald van gebrek aan respect getuigen.
Bij zitconcerten is dit trouwens anders, dus misschien moeten priegelmuzikanten die stilte eisen wel gewoon wat aan de setting doen in plaats van in een clubomgeving te spelen. Bij Biosphere op Todays Art hield ook iedereen z’n muil en die kerel had ook zero stage presence verder.
Enne stille adoratie? Serieus?
10 november 2009 om 16:29
Helemaal eens met Apparat. Het lijkt me ook dat dit een echte plaag is in Nederland – in België gebeurt dit maar vrij zelden. Echt een enorm verschil.
10 november 2009 om 16:40
@ Fonkelpomp: stille devotie was vooral om wat poëziekarma te scoren.
@ Mathias: ja, dat hoor ik van meer mensen. Niettemin gaat het soms ook enorm goed in Nederland, maar de meeste mensen alhier zijn dusdanig blij met hun eigen bestaan dat ze denken dat elke avond om hen draait. Het poldermodel van het uitgaan, zeg maar :)
10 november 2009 om 17:17
[...] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Atze de Vrieze en Jim Offerman, H. Klein Haneveld. H. Klein Haneveld heeft gezegd: Ha, ben dus niet de enige! RT @atzedevrieze: Apparat baalt van babbelend concertbezoek. @jorisz, een man naar je hart. http://short.to/whgp [...]
10 november 2009 om 17:19
Social comments and analytics for this post…
This post was mentioned on Twitter by eclectro: Nu op Eclectro: Apparat hekelt borrelpubliek: Sascha Ring (=Apparat) post een blog op zijn Myspace waarin hij zich… http://twurl.nl/4ujz8a...
10 november 2009 om 20:21
Hm. Nooit geweten dat laptop-artiesten zich bewust waren van een publiek. Midden op de dansvloer ouwehoeren vind ik ook storend, je loopt net zo makkelijk even naar de bar om te ouwehoeren.
11 november 2009 om 04:53
10 punten voor fonkelpimp. Helemaal mee eens. Het is vooral de ruimte die inerte ouwenelers innemen die ze ongewenst maakt. Ik was er afgelopen zondag, en heb niks gemerkt van ouwehoerende mensen. Wel van stilstaande mensen, en mensen die in mn dansruimte gingen staan (ok.. die is best groot… maar toch…).
Ik heb meneer Apparat op zn myspace blog dan ook gevraagd of dit niet gewoon een kwestie van overgevoeligheid zijnerzijds is. Met de dringende boodschap dat ik me uitstekend vermaakt heb, en de mensen waar ik mee was ook.
11 november 2009 om 08:57
Zolang ik de muziek goed kan horen en ik lekker kan dansen heb ik er niet zo moeite mee.
11 november 2009 om 14:31
Het was gisteren fiks doodstil bij Kings of Convenience (behalve dan de sporadische gek die nog niet uitgevogeld had hoe hij het cameraklikgeluid van zijn telefoon moest uitschakelen). Dat mag ook wel, want de barren waren dicht (geen geroezemoes aan de bar, geen geloop door de zaal), tijdens nummers de zaal uitgaan was verboden, fotograferen was uit den boze (en dan vooral voor professionele fotografen; je kunt zeggen wat je wilt, maar KoC is wel een band die zijn woord nakomt), en de zaaltemperatuur was dusdanig hoog dat in coma belanden aantrekkelijker was dan praten. Misschien moet Apparat eens met dit Noorse duo gaan toeren.
11 november 2009 om 16:27
Eigenlijk zouden de KoC in theaters moeten gaan spelen, met pluche stoelen en een pauze voor een rondje drinken. Misschien ook iets voor Apparat, een theatertour :)
11 november 2009 om 16:33
ik zou gaan
12 november 2009 om 05:33
ehrm… de link naar zn blog werkt niet meer…
12 november 2009 om 10:05
@fruityth1ng: inderdaad, hij heeft zijn complete blog verwijderd op z’n Myspace. Het werd hem iets te heet onder z’n voeten waarschijnlijk..
16 november 2009 om 13:15
Mede dankzij het borrelpubliek is Apparat vanavond leverancier van Eclectro’s track van de week voor Deep Monday. Wee je gebeente als je door de uitzending heenpraat! :)
http://www.xt3radio.nl/headlin.....ep-monday/
26 november 2009 om 21:48
Eindelijk eens artiest (die ik in het geheel niet ken en het klinkt onaantrekkelijk, maar dat doet er niet toe) die op dit gebied de waarheid durft te zeggen. Je houdt gewoon je muil tijdens een concert, punt.